تمامی پنجره‌ها و در‌های کلاس باز باشند تا با جریان هوا در داخل کلاس از مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا جلوگیری شود.

رعایت موارد بهداشتی دیگر مانند استفاده از ماسک و دستکش، پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و … برای تمامی افراد به خصوص دانش‌آموزان الزامی است.

دانش‌آموزان، معلمان، و دیگر کارکنان درصورت داشتن بیماری، نباید به مدرسه بیایند.

تمامی کادر مدرسه از قبیل مدیر، ناظم، معلم، دانش‌آموز، دفترداران، سرایدار و … باید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و در صورت نداشتن، مدرسه باید در اختیار آن‌ها قرار دهد تا شانس ابتلا به ویروس کرونا را تا حداقل کاهش دهند.

ایستگاه‌هایی برای شستشوی دست با آب و صابون آماده کنید، و درصورت امکان، ژل و محلول الکلی ضدعفونی دست را در همه کلاس‌های درس، ورودی‌ها و خروجی‌ها و نزدیک ناهارخوری و سرویس‌های بهداشتی قرار دهید.

ساختمان مدرسه، کلاس‌ها و به خصوص آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی، به ویژه سطوحی که توسط افراد زیادی لمس می‌شوند باید گندزدایی گردد.

نرده‌ها، میز‌های ناهارخوری، لوازم ورزشی، دستگیره‌های در و پنجره، اسباب‌بازی‌ها، ابزار کمک آموزشی و … را حداقل یکبار در روز تمیز و ضدعفونی کنید.

ساعت شروع و پایان مدرسه را به گونه‌ای بچینید که از همزمانی رفت و آمد دانش‌آموزان و ازدحام جلوگیری شود.

دورهمی‌ها، بازی‌های ورزشی و دیگر رویداد‌هایی را که موجب تجمع و ازدحام می‌‍شود، لغو کنید.

در صورت امکان، میز‌های دانش‌آموزان را با حداقل یک متر فاصله از یکدیگر، بچینید.

حفظ فاصله از یکدیگر و اجتناب از تماس‌های فیزیکی غیرضروری را به دانش‌آموزان آموزش دهید و در این زمینه، الگوی مناسبی برای آن‌ها باشید.

مقرراتی برای رسیدگی به دانش‌آموزان و کارکنان بیمار تعیین و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کنید.

شماره تماس‌های اضطراری مدرسه را به روزرسانی نمایید.

فرآیندی برای جدا کردن دانش‌آموزان و کارکنان علائم دار از افراد سالم تعیین کنید، بدون اینکه زمینه‌ای برای برچسب زدن ایجاد کنید.

از قبل شیوه‌ای برای اطلاع رسانی به والدین در نظر داشته باشید.

با توجه به موقعیت، شاید لازم باشد دانش آموزان/کارکنان را مستقیم به مراکز بهداشتی ارجاع دهید یا آنها را به خانه بفرستید.

از قبل این دستورالعمل‌ها مقررات را به اطلاع کارکنان، والدین و دانش‌آموزان برسانید.

به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش کشور عمل کرده و از آنها پیروی کنید.

اطلاعات موثق را با کارکنان، والدین و دانش‌آموزان به اشتراک بگذارید، و به آنها اخبار به روز درباره وضعیت مواجهه با بیماری در مدرسه، شامل شیوه‌های پیشگیری و کنترل بیماری، ارائه دهید.

والدین را توجیه کنید که چنانچه فردی در منزلشان به بیماری کرونا مبتلا شد، موضوع را به مدرسه اطالع دهند و فرزند خود را به مدرسه نفرستند.

حتما به پرسش‌ها و نگرانی‌های دانش‌آموزان توجه کنید و به آنها پاسخ دهید.

می‌توان از راه‌های مختلفی از جمله تولید محتوای متناسب با سن کودک، در قالب‌های مختلفی مثل پوستر‌های نصب شده بر روی تخته اعلانات، دستشویی‌ها و دیگر مکان‌های پررفت وآمد، سوالات دانش‌آموزان را پاسخ داد.

درصورت نیاز، روال‌های جاری مدرسه را تغییر و با وضعیت موجود، انطباق دهید مقرراتی منعطف برای حضور در مدرسه و درخواست مرخصی استعالجی، تدوین کنید تا دانش آموزان و کارکنان ترغیب شوند هنگام بیماری خودشان یا برای نگهداری از اعضای بیمار خانواده، در خانه بمانند و در مدرسه حاضر نشوند.

از تشویق برای حضور کامل افراد در مدرسه، خودداری کنید.

سمت‌ها و مسئولیت‌های شغلی کلیدی را در مدرسه شناسایی کنید، و برای آموزش سایر کارکنان جهت پوشش این مسئولیت‌های کلیدی، برنامه‌ریزی کنید.

برای تغییرات احتمالی در تقویم آموزشی، به خصوص تغییر در زمان امتحانات و تعطیلات، آمادگی و برنامه داشته باشید

وضعیت حضور دانش‌آموزان و کارکنان را پایش کنید.

روالی برای پایش دانش‌آموزان و کارکنان غایب در مدرسه داشته باشید و آمار غیبت در مدرسه را با الگوی غیبت در شرایط عادی مدرسه، مقایسه کنید.

چنانچه افزایش قابل توجهی در روند غیبت دانش‌آموزان و کارکنان به دلیل بیماری‌های تنفسی مشاهده کردید، به مسئولین وزارت بهداشت منطقه اطلاع دهید.

برای تداوم روند یادگیری دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنید درصورت غیبت یا مرخصی استعلاجی دانش‌آموزان و کارکنان یا تعطیلی موقت مدرسه، از تداوم دسترسی دانش‌آموزان به آموزش باکیفیت پشتیبانی کنید.

استفاده از استراتژی‌های آموزش مجازی؛ تعیین تمارین، تکالیف و مطالبی برای مطالعه در منزل استفاده از ظرفیت پخش برنامه‌هایی با محتوای درسی از طریق رادیو، تلویزیون، یا پادکست؛ تعیین معلمانی برای تماس از راه دور روزانه یا هفتگی با دانش‌آموزان و پیگیری وضعیت آنها؛ بازنگری/تدوین استراتژی‌های آموزشی فشرده، متناسب با شرایط جدید؛ برنام‌ه‌های هدفمند برای آموزش سلامت/بهداشت، آموزش نحوه پیشگیری از بیماری و کنترل آن را در فعالیت‌ها و طرح درس‌های روزانه دانش‌آموزان تلفیق کنید.

اطمینان حاصل کنید که محتوای انتخابی شما، نه تنها نسبت به عواملی مثل سن، جنسبت، قومیت و معلولیت حساس است، بلکه به آن پاسخگوست و متناسب با نیاز‌های گروه‌های مختلف، تدوین شده است.

دقت کنید که این فعالیت‌های هدفمند در برنامه درس‌های موجود گنجانده شوند.

به نیاز‌های حوزه سلامت روان و حمایت روانی- اجتماعی توجه کنید

کودکان و دانش‌آموزان را تشویق کنید که درباره سوالات و نگرانی‌های خود با شما صحبت کنند. به آن‌ها توضیح دهید که داشتن واکنش‌های متفاوت در این شرایط، کاملاً طبیعی است.

کودکان را به صحبت با معلمان درباره پرسش‌ها یا نگرانی‌های شان تشویق کنید.

اطلاعات مربوط به بیماری و شرایط حاصل از آن را صادقانه، ولی متناسب با سن دانش آموزان به آن‌ها ارائه دهید.

به دانش‌آموزان یاد بدهید چگونه حامی همکلاسی‌هایشان باشند و چطور جلوی قلدری و اذیت همکلاسی‌های خود را بگیرند و در مقابل آن واکنش نشان دهند.

اطمینان حاصل کنید که معلمان از منابع موجود برای حمایت از تندرستی و سلامتشان (به خصوص در حوزه حمایت روانی-اجتماعی) آگاه هستند.

با همکاری مربیان بهداشت مدارس یا مددکاران اجتماعی همکار با مدرسه، برای شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان و کارکنان دارای علائم استرس و اضطراب، اقدام کنید.

از گروه‌های آسیب پذیر حمایت کنید با همکاری با نظام ارائه خدمات اجتماعی (یا هر گونه ارائه دهنده خدمات به مدارس)، از تداوم ارائه خدمات اساسی که تا کنون در مدارس انجام می‌گرفت، از جمله غربالگری سلامت، برنامه تغذیه، یا انواع برنامه درمانی برای کودکان با نیاز‌های ویژه، اطمینان حاصل کنید.

به نیاز‌های خاص کودکان دارای معلولیت، و پیامد‌های جدی این بیماری یا تاثیرات ثانویه آن بر گروه‌های به حاشیه رانده شده، توجه کنید.

 

منبع: www.snn.ir

تاریخ: ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *