تاریخچه جامعه یاوری
در اوائل دهه 60 خورشیدی شادروان مجتبی کاشانی طی چندین سفر به خراسان جنوبی با دیدن محرومیت ها قرار و آرام از کف داد و با شرح این درد نزد همکاران و دوستان خود که عمدتاً از دانش جویان قدیم دانشگاه شیراز بودند از آن دوستان میخواهد برای برطرف نمودن چهرة فقر و محرومیت از منطقه جنوب خراسان او را یاری کنند.
چند سفر و چندین جلسه بحث و گفتگو در این خصوص به راهی منجر شد که به همت عزیزانی چون غلامحسین شافعی، همایون حاجی خانی، عبدالله مقدم، عبدالحسین وجیه اللهی، رضا معین الساداتی وفرزین حقانی اولین مدرسه دو کلاسه در پرویز آباد قائنات ساخته شود.
بعد از ساخت این مدرسه با همراهی های ریاست وقت آموزش و پرورش قائن ،کارِ گروهی درقالب” جامعه یاوری فرهنگی ” به راه خود ادامه می دهد وشادروان کاشانی پرچمدار این جامعه می شود، او در سمینارهای مختلف با کلام موُثّر و شعرهای دلنشین خود اهداف جامعه یاوری فرهنگی را برای شنوندگان خود تشریح می کند.
بتدریج به تعداد اعضای جامعه یاوری فرهنگی اضافه میشود و گزارش عملکردها نیز بصورت فتوکپی تهیّه و بین اعضا پخش می گردد. حضور دیگر نیکوکاران و یاوران جدیدبه همراه هنرمندان متعهد کشورمان روح تازه ای به جامعه یاوری فرهنگی می بخشد و حجم پروژه ها چند برابر می گردد.
بنیان گذار یاوری همچنان بدنبال هدف جامعه یاوری که همانا از بین بردن فقر فرهنگی در کشور می باشد پرتوان و با جدیّت کوشا بود و تعداد پروژه ها روز بروز بیشتر می گردید، از طرفی مدیریت دلسوز و لایق وقت آموزش و پرورش جنوب خراسان، سپس خراسان رضوی، همچنین استان فارس و نهایتاً در هرمزگان، حضور جامعه یاوری فرهنگی را در آن مکان ها نیز جلوه گر می کند. بطوریکه تا سال 1383 که بیماری بر وجود کاشانی چیره گشت. حدود 200 پروژه درخراسان، فارس و هرمزگان ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.
بعد از پرواز آن زنده یاد جامعه یاوری فرهنگی با تشکلی جدید در قالب یک هیات امنای بیست نفره و هیات مدیره پنج نفره کار خود را ادامه داد و سپس اقدام به ثبت نمودن جامعه یاوری فرهنگی به شماره 26350 نمود. از آنجائی که حجم پروژه ها نسبت به گذشته خیلی بیشتر گردیده بود نیاز به مکانی مناسب جهت دفتر کار یاوری، هر روز بیشتر احساس میشد، با لطف خداوند و همدلی و همراهی هیات امنا و هیات مدیره و تنی چند از یاوران در سال 1388محل فعلی دفتر جامعه یاوری به نام ” خانه یاوری” خریداری گردید.
با همت این یاوران که وجه خرید خانه یاوری را فرداً تقبل نمودند بدون آنکه کوچکترین خدشه ای در نیّت یاورانی که برای مدرسه سازی پول داده بودند وارد شود، همانا آرزوی دیرینه مجتبی کاشانی جامه عمل پوشید. با عنایت خداوند و یاری هیات امناء و زحمات هیات مدیره تعداد پروژه های جامعه یاوری تا پایان سال 1393 از مرز 800 واحد گذشته است.
جامعه یاوری فرهنگی، مدرسه سازی را نقطه پایان ماموریت خود تلقی نمی کند. بلکه در کنار مدرسه سازی در نقاط محروم کشور، مدرسه یاری و فعالیت های جانبی مدرسه سازی نیز در دستور کار جامعه یاوری قرار گرفته است. همراهی با دانش آموزان مدارس در قالب ارسال کمک های غیر نقدی مانند: لوازم التحریر، کتاب های کمک آموزشی و آموزشی، لباس و نیز اعطای کمک های نقدی مانند: کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان بی بضاعت از جمله روش هایی است که ما را به دانش آموزان مدارس ساخته شده نزدیک تر نگاه می دارد .
اهداف
جامعه یاوری فرهنگی، سازمانی نظاممند و غیرانتفاعی است که با تکیه بر خرد جمعی، توان خود را برای ارتقای کیفیت آموزشی فرزندان این کشور و ایجاد آیندهای روشن برای آنها صرف میکند.
هدف جامعه یاوری فرهنگی این است که هیچ کودکی به خاطر فقر مادی از تعلیم و تربیت باز نماند و فرصتهای برابر برای دستیابی به تحصیل و دانشافزایی برای همه کودکان و نوجوانان وجود داشته باشد چرا که به اعتقاد ما، جهلستیزی و دانشگستری تنها راه نجات از فقر و محرومیتهای فرهنگی است.
در این راه، جامعه یاوری فرهنگی مدرسهسازی را نقطه پایان ماموزیت خود تلقی نمیکند. همراهی با دانشآموزان مدارس در قالب ارسال کمکهای غیرنقدی مانند لوازمتحریر، کتابهای کمکآموزشی و آموزشی، لباس، و اعطای کمکهای نقدی مانند کمکهزینه تحصیلی به دانشآموزان بیبضاعت و بورسیه کردن دانشآموزان با استعداد از جمله روشهایی است که ما را به دانشآموزان مدارس ساخته شده نزدیکتر نگاه می دارد.
یاوری همچنین از طریق فعالیتهای مدرسهیاری و مدرسهداری سعی در بهبود کیفیت آموزشی دانشآموزان، توانمندسازی آنها و ارتقای مهارتهای حرفهای مربیان و معلمان سراسر کشور دارد.
به طور خلاصه باید گفت که فعالیتهای جامعه یاوری به جز ساخت مدرسه در مناطق محروم، در زمینههای زیر تعریف میشود:
– ایجاد فضای آموزشی و جانبی مرتبط با آن در سراسر کشور به ویژه در مناطق محروم و نیازمند.
– ایجاد فضاها و تجهیزات آموزشی ویژه کودکان استثنایی.
– ارتقای کیفیت آموزشی دانشآموزان مناطق محروم با ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری مثل کتابخانه، فرهنگسرا، هنرستان، هنرکده، نمایشگاه و فعالیتهای مرتبط با آنها.
– احداث و تجهیز مجتمعهای ورزشی و سالنهای چند منظوره و…
– تهیه و تجهیزات امکانات مورد نیاز مدارس و آموزشگاه ها و هنرکدهها در مناطق محروم.
– ایجاد و راهاندازی مراکز کارآفرینی با هدف اشتغال به کار نیازمندان به ویژه دانشآموزان فارغالتحصیل و خانوادههای بیسرپرست.
– احداث و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات درمانی رایگان به نیازمندان از طریق جلب همکاری پزشکان و متخصصان نیکوکار.
– جلب همکاری سایر موسسات فرهنگی با هدف گسترش امور آموزشی.
– هرگونه فعالیت عامالمنفعه غیرانتفاعی در چهار چوب اهداف و برنامههای جامعه یاوری فرهنگی.