کم‌کم روزهای سال شمارش معکوس را در حال تجربه هستند، روزهایی که در سال‌های گذشته خیابان‌ها سرشار از شلوغی برای خرید عید بود، روزهایی که در خود جشن آتش، جشن باستانی ما ایرانیان را همراه خود داشت، جشن چهارشنبه سوری یکی از قدیمی‌ترین و زیبا ترین جشن‌های ایرانیان است که از نیاکان ما برای ما به یادگار مانده.

اما امسال بنابر شرایطی که به واسطه ویروس کرونا در سطح جهان شکل گرفته و کشور عزیزمان نیز درگیر مقابله با این ویروس است ممکن است نتوانیم کارهایی که سال‌های قبل برای این جشن انجام می‌دادیم را به جا آوریم. برای مثال نمی‌توانیم در کنار هم جمع شویم، نمی‌توانیم آتش روشن کنیم و …. اما شاید بهترین زمان است که این روز را بیشتر بشناسیم و بهتر درک کنیم با یادمه همراه باشید تا توضیح مختصری از این جشن یعنی چهارشنبه سوری برای شما یاوران عزیز بیان کنیم:

روشن کردن آتش

بیشترین چیزی که از این جشن همه در ذهن دارند آتش است. اصلی ترین آیین این جشن روشن کردن آتش و جمع شدن دور آتش است. نیاکان ما آتش را نماد زندگی و بخشندگی و حیاط می‌دانستند و با روشن کردن آتش و گرد آمدن دور آن شب‌های سرد زمستان را تحویل صبح و خورشید می‌دادند و با این کار یعنی جمع شدن دور هم سرما و سوز زمستان را تحمل می‌کردند. این جشن یک شعار معروف هم دارد که عبارت است از (( زردی تو از من سرخی من از تو )) که این عبارت به نوعی دعا محسوب می‌شود از آتش سلامتی و سرخی که نشانه سلامت است را می‌گیریم و بیماری‌ها و زردی را به آتش می‌دهیم تا نابود شود.

آداب چهارشنبه سوری

کوزه شکنی

این رسم علاوه بر معنانی خاصی که در هر شهر داشته از نظر بهداشتی هم مورد اهمیت است زیرا که ظروف سفالی به دلیل نداشتن لعاب آلودگی را جذب می‌کند پس کار عاقلانه‌ای است که بیشتر از یک سال این ظروف را داخل خانه نگه نداریم. در شهرهای مختلف ایران به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی کوزه شکنی دارند.

در شهری با این تصور که آلودگی‌ها و پلیدی‌ها داخل کوزه می‌روند آن را می‌شکنند که از بین برود. در شهر دیگری داخل کوزه سکه می‌‌گذارند که با شکستن آن سالی که در حال ورد است برکت و رزق و روزی داشته باشد. در شهری سرکه داخل کوزه می ریزند و آن را از بالای در خانه به پایین پرت می‌کنند که بدی ها از بین رود.

قاشق زنی

این رسم حدودا از یاد رفته در این رسم دختران و پسران جوان چادر روی سر می‌انداختند تا شناخته نشودند و درب خانه‌ها را می‌زدند و از صاحب خانه‌ها شکلات و شیرینی و آجیل هدیه می‌گرفتند. رسمی که خارجی‌ها بیشتر از ما از آن حمایت کرده اند و در جشن هالوین خود آن را دارند. در شهرهای مختلف ایران رسم و رسوم‌های زیادی برای این روز وجود دارد به اختصار آن را مرور می کنیم:

شیراز

روشن کردن آتش در معابر و خانه‌ها، فال‌گوشی، اسپند دود کردن، نمک دور سر چرخاندن از جمله آیین‌های جشن چهارشنبه سوری در شیراز بوده است. هنگام اسفند دودکردن و نمک چرخاندن، سرودهای مخصوصی وجود دارد که زنان می‌خوانند.

سیستان و بلوچستان

اعتقاد مردم سیستان و بلوچستان این است که در غروب آخرین چهارشنبه سال نمد ، گونی و پتوی کهنه را آتش میزنند تا با این کار بدی و پلیدی این شب را از بین ببرند.

تبریز

دختران و پسران جوان صبح روز چهارشنبه قبل از طلوع آفتاب به کوچه می‌روند و به تعداد ٧ بار از روی جوی آب پریده و در همان حین ترانه ” آتیل ماتیل چهارشنبه ، آینا تکین بختیم آچیل چهارشنبه” را می خواندند که معادل فارسی آن همان ” زردی من از تو و سرخی تو از من ” می‌باشد.

اس ام اس تبریک چهارشنبه سوری

اما توصیه یاوری به شما عزیزان این است که این روز را با تبرک گفتن از طریق اس ام اس خاطره انگیز تر کنید پیام تبریکی که ما از جانب شما و به نام شما برای بهترین‌های زندگیتان ارسال می‌کنیم زیرا که در شرایط فعلی و با توجه به این که باید از خودتان مراقبت کنید ارسال پیام تبریک چهارشنبه سوری از جمله کارهایی است که می‌توانید انجام دهید و به مخاطبتان بگویید که در همه وقت و همه لحظه‌ها به یادش هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *