جامعه یاوری فرهنگی و سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تفاهمنامهای امضا کردند که بر اساس آن جامعه یاوری فرهنگی متعهد شد در مدت دو سال به ارتقای سطح دانش علمی، ساخت و تجهیز مدارس و آموزش معلمان در این استان کمک کند.
در مراسم امضای این تفاهمنامه که روز یکشنبه 18مردادماه با حضور معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در زاهدان انجام شد، محمد دیمهور گفت: جامعه یاوری فرهنگی با هدف ارتقا کیفیت تحصیل، جذب کودکان بازمانده از تعلیم و لازمالتعلیم و افزایش سرانه آموزشی، به احداث مدرسه در سطح کشور میپردازد و ما برای رفع عقب افتادگیهای استان سیستان و بلوچستان تلاش میکنیم مجوز سهمیه استخدامی خاصی را در این استان بگیریم و خدماتی در راه اندازی سرویس مدارس روستایی، تقویت مدارس شبانهروزی، جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل و تامین منابع مالی ارائه دهیم.
به گفته دیمهور، در حال حاضر یک و نیم درصد کودکان واجبالتعلیم کشور از تحصیل بازماندهاند و از همین رو، برنامه انسداد مبادی بیسوادی در کشور با هدف ریشه کنی بیسوادی در حال اجرا است تا همه کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی و به مدارس بازگردانده شوند.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین از تشکیل شورایی در وزارت آموزش و پرورش با عنوان شورای بهبود و ارتقاء شاخصهای مناطق کمتر توسعه یافته خبر داد و گفت: سیستان وبلوچستان هدف اول این شورا است و نیکوکاران و خیران درک میکنند که ایران در همه جغرافیای خود باید توسعه پیدا کند و مرکز، مدار و محور آن، توسعه انسانی است و ما امیدواریم در این استان شاهد درخشش فرزندانمان باشیم.
او ادامه داد: جامعه یاوری فرهنگی، پیشینه ارزشمندی دارد و یکی از پر سابقهترین مؤسسات و نهادهای نیکوکاری کشور است که برای ایجاد تحولات اساسی در حوزه آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان وارد عمل شده است.
دیمهور گفت: در کشور مناطق محروم کم نیست اما در همین محرومیت میتوان مراتبی را قائل شد که به استناد شواهد، شاخصها و وضع حاکم سیستان و بلوچستان با فاصله زیادی، غیربرخوردارترین استان و منطقه کشور است.
افتتاح 20پروژه در سیستان و بلوچستان
در ادامه این مراسم مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی با اشاره به این که حضور معاون وزیر در این مراسم، نشان دهنده اهمیت موضوع همکاری موسسات مردم نهاد در ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: افتخار میکنیم که مدیران دلسوزی در این استان حضور دارند که توانسته ایم در کنار آنها در کمترین زمان ممکن، فرصت حضور و همکاری را فراهم کنیم.
مهندس رضا درمان ادامه داد: سیاستهای پنچگانه وزیر آموزش و پرورش، باب بسیار مهمی در فضای آموزشی کشور باز کرده و به کارگیری ظرفیت سازمانهای مردمنهاد فرصتی بود که سالها در اختیار این سازمان قرار نگرفته بود.
درمان با تاکید بر نقش سازمانهای مردمنهاد در توسعه ملی گفت: امیدواریم در کنار آموزش و پرورش در حوزه آموزش فرزندان عزیز ایران اسلامی اثر بخش و کمک حال باشیم.
او ادامه داد: جامعه یاوری فرهنگی بیش از سه دهه در کشور مشغول مدرسه سازی است و بیش از 800 پروژه تاکنون در سراسر کشور اجرا کرده و متأسفم که در سیستان و بلوچستان فقط چند پروژه داشته، اما سعی کردیم این کم کاری را جبران کنیم که در این راستا تا اول مهر 9پروژه افتتاح میشود و تا پایان امسال به عنوان اولین سال فعالیت دوباره خود شمار پروژهها را در این استان به 20خواهیم رساند.
درمان گفت: مدرسهسازی و مدرسهیاری مانند دو بال یک پرنده برای پرواز هستند، در سه سال گذشته به همت هیات امنای جامعه یاوری نگاه به مدرسهیاری هم معطوف شده و برای ما بسیار مهم است که پس از ساخت مدرسه بدانیم که در مدرسه چه اتفاقی میافتد. سیاست ما تقویتکننده سیاستهای آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین متولی آموزش دانشآموزان است و سیاستهای وزارتخانه را به طور کامل میپسندیم و امیدواریم منابعی فراهم کنیم که این سیاستها اثر بخش اجرا شود.
درمان با اشاره به این که گفته میشود سیستان و بلوچستان محروم ترین استان کشور است، گفت: در تعاریفی که مطرح میشود، مبنای رشد نیروی انسانی است و اگر نیروی انسانی توانمندی داشته باشیم میتوانیم به سرعت رشد کنیم و بهبود ببخشیم. محرومیت به معنای نداشتن زیرساخت نیست، بلکه باید به کسی محروم گفت که تلاش و همت ندارد و باید گفت که جنس مدیران این استان، محروم نیست.
ارتقا سطح دانش علمی فرهنگیان
علیرضا نخعی مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: تمرکز اصلی این تفاهمنامه بر آموزش معلمان و ارتقا سطح دانش علمی فرهنگیان استان است اما بازسازی و تجهیز مدارس به امکاناتی مانند رایانه و کتابخانه یا تجهیزات آموزشی در حوزه علوم و ریاضی در این تفاهمنامه گنجانده شده است.
نخعی این تفاهمنامه را گامی مهم در راستای جذب بازماندگان از تحصیل دانست و گفت: در حال حاضر 150 هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که قرار است دریک برنامه دو تا سه ساله تحت پوشش تحصیلی قرار گیرند.
وی با اشاره به این که وضعیت و شرایط استان سیستان و بلوچستان با هیچ جای ایران قابل مقایسه نیست گفت: اگر 11هزار نیروی انسانی به این استان اضافه شوند، سیستان و بلوچستان میتواند به میانگین کشوری در نسبت دانشآموز به معلم برسد. همچنین به دلیل پراکندگی سکونت در استان سیستان و بلوچستان، آموزش و پرورش این استان ناچار به برپایی 1800 مدرسه بالاتر از میانگین کشوری شده اما هنوز نیاز به ساخت مدارس جدید وجود دارد.