ما  به آن مقصد عالی نتوانیم رسید

هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

با لطف و همراهی شما یاوران عزیز کمپین افطار۲۰ در سال ۱۳۹۷ هم به پایان رسید. از این که در اجرای این کمپین همراه ما بودید و دانش‌آموزان را در مناطق محروم و دورافتاده کشور مهمان سفره‌های افطارتان کردید، از شما متشکریم.

در چهارمین دوره این طرح با یاری شما بزرگواران توانستیم از هدف تعریف شده گذر کرده و تعداد  ۲۰۶۴۸ بسته افطاری (شامل یک وعده غذای گرم و مخلفات) را بین خوابگاه های دانش آموزی مناطق محروم و دانش‌آموزان عشایر و مرزنشین توزیع کنیم.

قدرتمندتر از سال‌های قبل

ماه رمضان امسال برای چهارمین بار طرح افطار۲۰ برگزار شد و خیران جامعه یاوری توانستند بیش از ۲۰ هزار پرس غذا را به دانش‌آموزان مناطق محروم اهدا کنند؛ دانش‌آموزانی که محرومیت شان شاید فراتر از تصور شما باشد. در مناطق مرزی و حاشیه‌ای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و… که این غذاها اهدا شدند کودکانی با سوءتغذیه، در خانواده‌هایی مستمند که گاهی توان تهیه یک وعده غذای گرم را هم در طول سال ندارند زندگی می کنند. کودکانی که قوت غالبشان نان خشکی است که در تنور خانه پخته می شود و شیر و ماستی که از دام هایشان می گیرند.

ایده افطاری دادن به دانش آموزان نیازمند، از سال ۱۳۹۳ در جامعه یاوری اجرا شد؛ در آن سال خیرین با اهدای ۴هزار تومان به ازای هر پرس غذا، بیش از ۳۷۰۰ دانش‌آموز را در استان خراسان جنوبی مهمان سفره‌های افطارشان کردند. در سال ۱۳۹۴ اما این طرح با جدیت بیشتری دنبال شد و این بار، هدف یاوران تهیه یک وعده غذای گرم افطاری برای ۲۰هزار دانش‌آموز بود که محقق شد. در سال ۱۳۹۵ طرح افطار۲۰ اجرا نشد اما سال بعد، یعنی در سال ۱۳۹۶ خیرین با اهدای ۱۴ هزار و ۲۱۷ پرس غذا، دل کودکان مناطق محروم را شاد کردند. امسال اما خیرین جامعه یاوری رکورد خودشان را شکستند و با اهدای ۲۰هزار و ۷۴۸ پرس غذا، باز هم دانش‌آموزان مناطق محروم را شاد کردند. تفاوت دیگر طرح افطار۲۰ امسال، پراکندگی جغرافیایی دانش‌آموزانی بود که مهمان افطار شما شدند؛ از استان گلستان و خراسان جنوبی تا هرمزگان و سیستان و بلوچستان و حتی مناطق عشایرنشین خوزستان.

جدول مقایسه طرح افطار ۲۰ در چهار دوره گذشته

مهمان سفره های پربرکت افطار

هزینه تهیه مواد اولیه در این دوره از طرح ۱۰هزار تومان بود که با کمک یاوران جامعه یاوری فرهنگی، تامین و در اختیار مجریان طرح در این خوابگاه‌ها قرار گرفت تا با تهیه مواد اولیه، غذاهایی با کیفیت مطلوب (شامل چلو خورش قیمه، چلوکباب، جوجه کباب، زرشک پلو با مرغ به همراه ماست و نوشابه) بپزند و میان دانش‌آموزان توزیع کنند. اما سفره افطار بچه‌ها به همین جا ختم نمی‌شد. در هر خوابگاهی، مدیر و معلمان مدرسه شریک کار خیر شما شدند تا با تهیه اقلام افطاری مثل خرما، زولبیا و بامیه، میوه و… سفره رنگین‌تری برای دانش‌آموزان بچینند. سفره‌ای که خیلی از بچه‌ها مدت‌ها بودن پای آن ننشسته بودند.

از آشپزخانه تا خانه های لب مرز

در طرح افطار ۲۰، بیشتر غذاها در مدارس شبانه‌روزی و خوابگاه‌های دانش‌آموزان توزیع می‌شوند. بعضی از دانش‌آموزان مناطق محروم به خاطر دور بودن یا صعب العبور بودن مسیر مدرسه، مجبورند در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کنند تا نیاز نباشد هر روز مسیر روستا تا مدرسه را طی کنند. این دانش‌آموزان هم از امکانات خانواده دور هستند و هم به دلیل زندگی در یک منطقه محروم، نیازهای تغذیه‌ای بیشتری نسبت به همسن و سالانشان دارند. به همین دلیل اولویت طرح افطار ۲۰ توزیع یک وعده غذای گرم میان دانش‌آموزان خوابگاهی در مناطق محروم کشور است. اما در کنار این، دانش‌آموزانی که در مناطق به شدت محروم و دور افتاده زندگی می‌کنند حتی اگر خوابگاهی نباشند هم از حمایت یاوران جامعه یاوری بهره‌مند شده و همراه با خانواده‌هایشان یکی دو شب از ماه مبارک رمضان را مهمان سفره افطاری شما بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *